menu

tips & trics

handige tips voor een gezonde lijfstijl

1. Eet gezonde producten. Biologisch als het kan en zo min mogelijk bewerkt.

2. Probeer E nummers te vermijden. Ze doen helemaal niets voor het lichaam.

3. Eet met regelmaat. Zo’n 5 keer per dag is prima, dan heeft het lichaam genoeg energie om te verbranden.

4. Sla je ontbijt nooit over! Deze start van de dag is erg belangrijk. Zo krijg je niet die enorme trek rond lunchtijd waarbij dan van alles en nog wat wordt weg gewerkt.

5. Heb je moeite om lekkere dingen te laten staan? Haal ze niet in huis!

6. Kies voor jezelf een dag in de week dat je lekkere dingen mag eten. Zo heb je een punt om naar uit te kijken en wordt gezond eten gedurende de overige dagen geen straf.

7. Wees ervan bewust dat met gezond eten super lekkere gerechten te maken zijn!

8. Stap niet in 1 keer drastisch over naar een nieuwe manier van eten. Gewoon stapje voor stapje. Zo kun je er aan wennen en op het moment dat je je beter gaat voelen, zul je merken dat je steeds meer gemotiveerd raakt om weer een verandering aan te brengen.

9. Wees niet bang om vetten binnen te krijgen. GEZONDE vetten wel te verstaan! Let er dus op dat je genoeg vis binnen krijgt (omega 3), noten (ongezouten) avocado’s, olijfolie enz.

10. Suikers in koolhydraten zijn de boosdoeners. Beperk deze zo goed als mogelijk.

11. Eiwitten zijn een belangrijke bron van energie om je spieren te herstellen. Deze haal je o.a. uit eieren, kipfilet en zuivel.

12. Koolhydraten heb je nodig om genoeg energie te kunnen leveren. Haal deze vooral uit groenten en fruit en beperk brood, pasta en rijst.

13. Quinoa is een mooi product dat je kunt gebruiken in plaats van aardappelen, pasta of rijst. Het is een plantsoort en rijk aan eiwitten, vitamine B2, vitamine E en mineralen.

14. Mocht je geen zuivel willen gebruiken, probeer amandelmelk! Lekker voor in de ochtend met zaden en noten, beetje kaneel en honing!

15. Brood is in Nederland echt een gerecht. Probeer hier meer een bijgerecht van te maken. Dus een stukje brood bij je salade. Brood levert niet de juiste voedingswaarden op.

16. Als je brood en pasta wilt eten, vervang dit voor spelt brood en spelt pasta. Veel gezonder en bevat meer voedingswaarden.

17. Goede tussendoortjes zijn fruit en noten. Voor beiden geldt wel dat je ze niet ongelimiteerd moet eten. Fruit bevat gewoon suiker en noten bevat ook genoeg calorieën.

18. Er is niet echt een regel betreft het eten voor of na je training, maar een goede stelregel vanuit de oertijd: eerst jagen voor je eten en daarna eet je. Dus eerst trainen en daarna eten.

19. Drink genoeg water op een dag. Probeer 2 liter te halen!

20. Het rode fruit uit het vriesvak van Albert Heijn is perfect voor smoothies of nagerechten. Dit fruit bevat veel antioxidanten (frambozen, zwarte bessen, bramen) en doordat ze ingevroren zijn, bevatten ze meer vitamine.

 

 

/